Soalan & Jawapan Untuk Minggu Kelapan Clever Girl Malaysia 2017

Soalan & Jawapan Untuk Minggu Kelapan Clever Girl Malaysia 2017

Soalan & Jawapan Untuk Minggu Kelapan Clever Girl Malaysia 2017 | Program realiti “gameshow” yang mencari gadis terpintar di Malaysia kembali dengan musim baharu. Pada musim yang lepas, Fatin Nuraisya dari Kelantan telah dinobatkan sebagai Clever Girl Malaysia yang pertama, di mana beliau telah memenangi hadiah utama wang tunai RM100,000. Program ini menggabungkan elemen realiti dan “gameshow” yang menilai pengetahuan am dan personaliti setiap peserta. Para peserta akan dinilai oleh kuiz mingguan yang diadakan secara langsung. Dihoskan oleh Alif Satar.

Disamping peserta, kadang-kadang aku juga terdetik nak jawab soalan-soalan dia. Tapi aku tengok agak sukar juga soalan yang disediakan oleh pihak MENSA Malaysia ni. Jadi kat sini aku kongsi sedikit soalan-soalan beserta jawapan disertakan huraian untuk minggu kelapan. Tapi mungkin ada yang aku tak tahu. Aku tinggallah


Peserta  Hani (Perlis) dan Emyllia (Terengganu) diserap semula selepas tersingkir pada minggu sebelumnya. Jadi mereka meneruskan lagi pada minggu kelapan ini.

*Walaupun Clever Girl dah habis aku nak kongsi juga soalan dan jawapan haha

Pusingan Pertama

1.   Atom bagi unsir X mempunyai nombor proton 12. Antara berikut yang manakah kedudukan unsur X dalam jadual berkala?

a. Kumpulan 2, Kala 2
b. Kumpulan 2, Kala 3
c. Kumpulan 12, Kala 2
d. Kumpulan 12, Kala 3

X = 12 proton iaitu Mg. Jadi ianya dalam kumpulan 2, kala 3

2.   Buah apakah yang dikenali sebagai Love Apple?

a. Tomato
b. Buah Pic
c. Buah Delima
d. Epal

The term love apple may refer to: The tomato (Solanum lycopersicum)

4.   Manakah antara simbol berikut dikenali sebagai Tilde?

a. +
b. ~
c. ...
d. ]


5.   Lengkapkan nama opera yang digubah oleh Mozart, "Don __________"?

a. Quixote
b. Carlos
c. Diego
d. Giovanni


Don Giovanni is an opera in two acts with music by Wolfgang Amadeus Mozart and Italian libretto by Lorenzo Da Ponte. It is based on the legends of Don Juan, a fictional libertine and seducer

7.   Apakah istilah yang digunakan untuk satu pukulan di atas par bagi permainan golf dalam bahasa Inggeris?

a. Bogey
b. Birdie
c. Eagle
d. Albatross


8.   Namakan planet yang mengorbit antara Zuhrah dan Marikh dalam sistem suria?

a. Utarid
b. Neptun
c. Bumi
d. Zuhal




9.   Bayi ikan paus juga dikenali sebagai _____ di dalam bahasa Inggeris?

a. Calf
b. Pup
c. Larva
d. Hatchling

The birth of a new baby whale, known as a calf, usually occurs during the birth season for that specific type of whale

10.   Isotop adalah sesuatu unsur yang mempunyai _____

a. Bilangan proton yang sama dan bilangan neutron yang berbeza
b. Bilangan neutron yang sama dan bilangan proton yang berbeza
c. Bilangan proton dan elektron yang sama
d. Bilangan nukleus yang sama

same element that contain equal numbers of protons but different numbers of neutrons in their nuclei, and hence differ in relative atomic mass but not in chemical properties; in particular, a radioactive form of an element.

Pusingan Kedua

1.   Watak Fagin berasal dari sebuah karya Inggeris yang terkenal. Apakah nama judul buku tersebut?

a. Oliver Twist
b. The Jungle Book
c. Prince Caspian
d. Matilda

Oliver Twist, or The Parish Boy's Progress, is the second novel by English author Charles Dickens and was first published as a serial 1837–39. The story is of the orphan Oliver Twist, who is born in a workhouse and is then sold into apprenticeship with an undertaker. He escapes from there and travels to London, where he meets the Artful Dodger, a member of a gang of juvenile pickpockets led by the elderly criminal, Fagin.

2.   Berapakah bilangan tulang yang dimiliki oleh ikan Yu?

a. 0
b. 10
c. 35
d. 206

Sharks are completely boneless. Instead of bones, sharks have skeletons made up of cartilage. A cartilage skeleton has its advantages: it is flexible, durable and light, and also heals faster than bone. That said, once a shark is out of water, the cartilage skeleton works against them.

3.   Apakah organisasi yang diasaskan oleh Julian Assange?

a. Medecins Sans Frontieres
b. Greenpeace International
c. Amnesty International
d. Wikileaks

Julian Paul Assange (3 July 1971) is an Australian computer programmer and the founder of WikiLeaks, an organisation which he founded in 2006.

4.   Dalam bahasa Inggeris, apakah istilah yang digunakan untuk menunjukkan bulan purnama kedua yang muncul dalam satu bulan yang sama?

a. Blue Moon
b. Black Moon
c. Eclipse
d. White Moon

5.   Berapakah bilangan negara yang berkongsi sempadan daran dengan Oman?

a. 1
b. 3
c. 5
d. 7
Hanya 3 iaitu, Saudi Arabia, Yemen, UAE

6.   Siapakah individu di dalam gambar ini?


a. Li Keqiang
b. Shinzo Abe
c. Thein Sein
d. Maharaja Akihito

Akihito (lahir 23 Disember 1933) merupakan Maharaja Jepun pada masa ini dan juga merupakan Maharaja Jepun yang ke 125 mengikuti tradisi urutan pewarisan Jepun.

8.   'Eire' ialah nama sebuah negara di dalam bahasa ibunda negara tersebut. Apakah nama negara itu?

a. Norway
b. Eritrea
c. Ireland
d. Finland   

The modern Irish Éire evolved from the Old Irish word Ériu (now Ireland), which was the name of a Gaelic goddess. Ériu is generally believed to have been the matron goddess of Ireland, a goddess of sovereignty, or simply a goddess of the land.

9.   Joe yee memerlukan 13 botal air dari kedai runcit berdekatan, Joe Yee hanya boleh membawa 3 botol dalam satu perjalanan. Berapa kali Joe Yee perlu berulang-alik untuk mencukupkan 13 botol?

a. 3.5 kali
b. 4 kali
c. 4.5 kali
d. 5 kali

= 13 botol / 3 botol per jalanan = 4.3 botol per jalanan
= dibundarkan kepada no genap = 5 botol per jalanan

10.   Jika 'Hidup Makmur' adalah bagi 'FGBSN KYIKSP' maka kod bagi huruf ketiga di dalam perkataan kedua untuk 'Sehati Sejiwa' adalah _____

a. K
b. J
c. M
d. H

Pusingan Juara Mingguan

1.   Kawasan yang dikenali sebagai 'Asia Minor' terletak di ____

a. Yunani
b. Turki
c. Iraq
d. Iran

Asia Minor is a geographic region in the south-western part of Asia comprising most of what is present-day Turkey

2.   Manakah antara negara berikut yang menerima pakai mata wang China, Renmini dalam bidang perdagangan negara tersebut?

a. Mesir
b. Greece
c. Zimbabwe
d. Namibia

Yuan becomes the latest currency to be approved for public transactions in Zimbabwe, as the southern African nation seeks to increase trade with Beijing

Pusingan Penyingkiran

1.   Antara berikut, namakan benua yang tidak pernah mengacarakan sukan Olimpik

a. Australia
b. Amerika Syarikat
c. Afrika
d. Eropah

The Games have primarily been hosted in the continents of Europe (36 editions) and North America (12 editions); eight Games have been hosted in Asia and two have been hosted in Oceania. In 2016, Rio de Janeiro became South America's first Olympic host city, while the African continent is yet to hold the Games.

2.   Antara pilihan berikut, namakan bandar yang pernah membatalkan penganjuran sukan Olimpik pada tahun 1940.

a. Tokyo
b. London
c. Montreal
d. Seoul

Tokyo were originally selected to host the 1940 Olympics. Japan pulled out of hosting the Games in July 1938. The IOC then awarded the Games to Helsinki, Finland, the city that had been the runner-up in the original bidding process. The Games were then canceled altogether after the breakout of WWII in 1939.

3. Antara negara berikut, yang manakah bukan ahli Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO)

a. Serbia
b. Slovenia
c. Colombia
d. Slovakia

Serbia hanya sebagai observer


Peserta Tersingkir : Hani (Perlis), Syaza (Kelantan)
Peserta Juara Mingguan : Syazana (Selangor)

sumber: wikipedia, tontonextra

4 comments

Tgk gambar jadual berjalan Tu teringat Pula masa belajar kimia

kan. kadang2 ada je soalan sekolah menengah. ingat tak ingat je


EmoticonEmoticon